Genting Highlands atau Tanah Tinggi
Genting merupakan tempat peranginan yang terkenal di Malaysia dan merupakan
destinasi percutian popular bagi rakyat tempatan dan juga pelancong dari negara
seperti Singapura, India, Taiwan, Jepun dan Indonesia.
Genting Highlands juga
merupakan satu-satunya tempat KASINO yang dijalankan secara sah di Malaysia. Genting
Highlands Resort ini dibina dan diusahakan sepenuhnya oleh Tan Sri Lim Goh Tong.
Walaupun Genting Highlands
sering dijadikan destinasi percutian bagi keluarga dan rakan-rakan namun
kemalangan sering berlaku iaitu semasa ingin pergi atau selepas pulang dari
Genting Highlands. Boleh dikatakan kemalangan yang berlaku di Genting Highlands
sering berlaku setiap tahun. Adakah
laluan ke Genting Highlands sememangnya “BERHANTU”
atau sebaliknya??? Berikut merupakan
senarai kemalangan yang pernah terjadi di Genting Highlands.
- 5 Mac 2012 : Dua mati, 20 cedera dalam kemalangan bas.
- 30 Julai 2011 : 13 cedera selepas bas terbabas ketika turun.
- 29 Oktober 2010 : Bas tergelincir di Jalan Genting Sempah, Genting Highlands, tujuh terkorban.
- 16 Jun 2009 : 22 cedera dalam kemalangan bas.
- 16 Julai 1996 : Sebuah bas yang membawa pekerja kilang dan keluarga mereka bercuti jatuh ke dalam gaung sedalam 120 meter di Km1 Jalan Genting Sempah, Genting. Mengorbankan 17 orang.
- 30 Jun 1995 : Kejadian tanah runtuh melibatkan kereta dan sebuah bas,mengorbankan 20 orang.
Bak kata pepatah “malang
tidak berbau”, pada tanggal 21 Ogos 2013, sekali lagi Malaysia
digemparkan dengan nahas kemalangan jalan raya yang membabitkan sebuah bas di
Genting Highlands. Menurut laporan
akhbar seramai 37 orang penumpang bas termasuk pemandunya terbunuh. Bas
berkenaan difahamkan membawa sebanyak 52 penumpang, bas yang dipandu terbabas
dan terhumban ke dalam gaung sedalam 60 meter di Km 3.5 Jalan Genting Highlands.
Tragedi ini merupakan kemalangan jalan raya yang terburuk pernah terjadi di
Malaysia dengan angka kematian yang paling banyak terkorban. Selain itu,
kemalangan yang berlaku kira-kira pukul 2.45 petang itu dalam perjalanan pulang
balik ke ibu kota (Genting Highlands ke
Kuala Lumpur).
Penolong
Ketua Pengarah Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia Datuk Soiman Jahid
berkata:
“Berdasarkan pemerhatian, dengan
keadaan cerun yang agak menjunam, bas boleh tergelincir ke gaung sekiranya
tidak dikawal dengan sempurna. Keadaan fizikal jalan ini menuruni cerun.
Memanglah cerun ini agak menjunam, jadi sekiranya ia tidak dikawal dengan
sempurna menyebabkan bas tergelincir dan jatuh ke gaung. Ini penilaian awal
daripada pihak penyelamat”
Selain
itu, mengikut sumber, bas yang membawa penumpang seramai 52 orang ini telah pun
disenarai hitam oleh pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia. Malah pemandu
bas di Genting Highlands juga telah disenarai hitam oleh pihak berkuasa kerana
tidak menepati ciri-ciri yang ditetapkan oleh pihak JPJ. Bas yang membawa para
penumpang tersebut merupakan milik Genting
Highlands Transport Berhad yang beroperasi di Jalan Tun Razak Kuala Lumpur. Bagaimanapun
pihak JPJ gagal untuk menghubungi pihak syarikat berkenaan untuk mendapatkan
penjelasan mengapa bas itu masih digunakan.
Jika
kita perhatikan berdasarkan kemalangan-kemalangan yang pernah berlaku sebelum
ini semuanya terjadi disebabkan kecuaian manusia sendiri. Namun terdapat juga
faktor lain yang menyebabkan kemalangan seperti ini berlaku. Antara faktornya
ialah:
Ø Keadaan
bas yang sudah uzur dan tidak diselenggara dengan baik.
( Brek kenderaan yang
sudah rosak, tayar botak )
Ø
Keadaan jalan raya yang licin,curam dan
bengkang-bengkok.
Ø Keadaan
cuaca yang tidak baik seperti hujan dan berkabus.
Berdasarkan
beberapa pendapat daripada orang ramai mengenai punca kemalangan di Genting Highlands
ini adalah lebih terdorong kepada keadaan bas yang tidak sesuai digunakan lagi
sebagai pengangkutan untuk membawa penumpang. Menurut seorang bekas pemandu bas
syarikat berkenaan, Phoon Yun Fatt, 56 tahun berkata :
"Punca nahas dipercayai
berpunca dari saluran brek angin bas tersebut telah mengalami kebocoran dan
sepatutnya bas tersebut diselenggara dan tidak diarahkan untuk bergerak"
Secara
tuntasnya, bagi menghindarkan kadar kemalangan jalan raya di Genting Highlands
daripada berulang saban tahun, pihak yang berkenaan perlulah bertanggungjawab
untuk memastikan kenderaan yang dipandu oleh pemandu bas adalah dalam keadaan
yang selamat. Mereka seharusnya menitik-beratkan ciri-ciri keselamatan tanpa
memikirkan keuntungan yang lebih sehingga nyawa penumpang sendiri melayang.
Selain itu, pihak syarikat perlulah
meneliti dahulu latar belakang pemandu mereka. Pemeriksaan berdasarkan rekod pemandu sama ada mempunyai lesen yang sah atau sebaliknya,
mempunyai rekod kesalahan lalu-lintas dengan JPJ atau sebagainya bertujuan untuk mengelakkan daripada berlaku kemalangan. Bak kata pepatah
“jangan
sudah terhantuk baru hendak tengadah”.
“ BERHATI-HATI DI JALAN RAYA,INGATLAH ORANG YANG
TERSAYANG”
Sumber rujukan :
No comments:
Post a Comment